Снег почетком октобра дочекао је многе возаче неспремне, на планинама је завејало, док су Срби остали затечени, јер још увек нису заменили летње гуме на својим возилима. Неки су то већ учинили научени искуством, а они који то још увек нису, имају времена до 1. новембра - када је обавезна употреба зимских гума. Ипак, снег би могао и пре овог датума да изненади возаче!
По Закону о безбедности саобраћаја, у обавези сте да имате све четири зимске гуме са ознаком М+С (МС, М-С или М&С) у периоду од 1. новембра до 1. априла, а при томе шара на гумама не сме да има дубину мању од 4 милиметра.
Зимске гуме су обавезне од 1. новембра ако на путевима има снега
С обзиром да се 1. новембар ближи, возачима се саветује да на време замене своје пнеуматике јер се традиционално, као и сваке године, очекују повећане гужве код вулканизера.
Почеле гужве код вулканизера, цене замена од 4.000 динара
Што се обима посла тиче, вулканизери откривају да су гужве у њиховим радњама већ почеле, доста раније него прошле године.
"Има гужви, кренуле су пре 15-ак дана када је било прво захлађење, почетком октобра", открива вулканизер једне познатог београдског ауто-сервиса.
Цене замене зимских гума крећу се од 4.000 динара када је реч о возилима са челичним фелнама, па све до 12.000 динара, такође за све четири гуме. Што је ауто скупљи, то је и цена замена гума већа!
Ипак, трка са временом није једини проблем. Према најновијим прогнозама српских метеоролога, снег би већ следећег викенда могао да падне на планинама, док се у нижим пределима Србије очекује средином новембра.
Толеранција постоји уколико нема задржаног снега и леда на коловозу, јер закон не налаже као обавезу да их користимо уколико на путу нема снега, леда или поледице и казну нећете платити.
То значи да возачи у периоду од 1. новембра до 1. априла могу да возе и на летњим гумама ако су путеви суви. Ипак, саветује се да је најбоље да током читавог наведеног периода на возилу имате адекватне гуме и за то постоје разлози.
Генерално, по речима вулканизера, када возачи имају дилему шта радити када у зимском периоду дође до летњих временских услова и обрнуто, односно, у периоду од 1. новембра до 1. априла када је законски обавезна употреба зимских пнеуматика, "треба да знају да сваки проблем решава употреба гуме са шаром дубљом од 4 милиметра, без обзира да ли је зимска или летња”.
Колико коштају зимске гуме и које су јефтиније
Најјефтиније зимске пнеуматике, оне који имају најмање димензије, можете пазарити за нешто мање од 4.000 динара, док цена велике зимске гуме, поготово ако јој је произвођач неки познати бренд, може бити виша и од 20.000, па чак и изнад 70.000 динара.
Како из године у годину објашњавају вулканизери, два основна аспекта утичу на то колико ће вас зимска гума коштати. Први је пречник гуме и што је он већи, виша је и цена. Други аспект је произвођач гуме.
На пример, комплет најјефтинијих гума за путнички аутомобил које су често заступљене, а чија је ознака 175/65/Р14, има почетну цену од 17.600 динара. У категорији скупљих, а често коришћених, зимска гума ознаке 225/45/Р17, комплет од четири комада коштао је претходне сезоне 36.000 динара.
Што се тиче зимских гума за теретна возила, њихова цена варира од 30.000 до 60.000 динара по комаду, док џиповских зимских пнеуматика нема испод 10.000 динара по комаду.
Разлика између летњих и зимских пнеуматика
"Разлика између летњих и зимских пнеуматика је значајна и оправдано постоји таква подела. Летње гуме су таквог састава да су отпорније на високим температурама, док су зимске од материјала који је отпорнији на ниским температурама. На температури испод седам степени, летње гуме губе своју најважнију карактеристику - добро приањање", истакла је лани АБС.
Колике су казне
Ако, пак, све ове трошкове једноставно избегнете и у периоду од 1. новембра до 1. априла се на улици или путу нађете у аутомобилу са летњим гумама, а коловоз којим се крећете није сув, може вас очекивати казна од 10.000 до 20.000 динара, ако сте одговорно лице казна је од 6.000 до 50.000 динара, док је казна за правно лице у распону од 60.000 до чак 800.000 динара!
Све о томе зашто када је хладно па иако нема снега треба возити са зимским, а не летњим гумама.