Предлог закона којим се забрањује употреба мобилних телефона у свим основним и средњим школама у Србији требало би да се почетком 2026. године нађе пред народним посланицима у Скупштини Србије.
Заштитник грађана Зоран Пашалић, који је иницијатор овог закона, појаснио је да би нова правила значила да ученици по доласку у школу одлажу своје мобилне телефоне и да их могу преузети тек након завршетка наставе. Телефони, према предлогу, не би смели да се користе ни током школских одмора, осим у изузетним случајевима када је уређај неопходан због здравствених разлога, уз одговарајућу медицинску документацију.
У свим осталим ситуацијама, комуникацију са родитељима преузимали би наставници, што је, како Пашалић истиче, њихова законска обавеза. Забрана би важила подједнако и за основце и за средњошколце.
Иако предлог има значајну подршку јавности, наишао је и на негодовање – пре свега међу ученицима на које се директно односи. Управо зато ће Панел младих саветника, који чине основци и средњошколци, до краја ове недеље доставити своје сугестије и коментаре на предложена решења.
Након завршетка консултација, Заштитник грађана планира да законски предлог најкасније почетком наредне године упути Народној скупштини Србије, док ће темпо његовог разматрања зависити од парламентарне процедуре.
Како се незванично сазнаје, Министарство просвете пружа подршку овом предлогу закона.
Подсетимо, крајем септембра и Форум средњих стручних школа упутио је апел Министарству просвете, школама и родитељима да се забрани коришћење мобилних телефона током наставе и одмора, уз поруку да школа мора бити место учења, сарадње и поштовања, а не простор дигиталне зависности.
У апелу се наводи да школовање једног ученика државу и родитеље годишње кошта више од 1.000 евра, те да друштво има право да захтева да се време у школи користи за образовање, а не за дописивање, снимање и скроловање. Истиче се и да су мобилни телефони постали један од главних узрока губитка пажње на часу, слабљења дисциплине, лошије комуникације међу ђацима, али и пораста вршњачког насиља и дигиталног злостављања.
Као кључне предности забране наводе се већа укљученост ученика у наставу, боља концентрација, активније учење, као и побољшана дисциплина и радна атмосфера у школама.