Стижу нова правила о возачким дозволама

a

Према новом предлогу, возачи почетници мораће да прођу најмање две године пробног раздобља за које време ће подлегати одређеним ограничењима. Такође, возачке дозволе за мотоцикле, аутомобиле и тракторе требало би да важе 15 година, а за камионе и аутобусе пет година.

Еврозаступници су се усагласили и да се од возача затражи самопроцена физичке и менталне способности приликом издавања или обнове возачких дозвола, као и чланице ЕУ-а одлуче да ли ту самопроцену желе да замените лекарским прегледом, између осталог и с минималним стандардима провере вида и кардиоваскуларног стања.

Подржали су и увођење дигиталне возачке дозволе која би била доступна на мобилном телефону и истоветна физичкој возачкој дозволи, саопштио је Европски парламент.
Нису подржали предлог Комисије да се скрати раздобље важности возачких дозвола старијим грађанима јер желе да избегну дисркиминацију.

Како би се надокнадио мањак професионалних возача, заступници су се одлучили да омогуће и 18-годишњацима добијање дозволе за вожњу камиона или аутобуса капацитета до 16 путника, уз услов поседовања потврде о стручној оспособљености.

У тексту се предлаже да се и 17-годишњацима омогући добивање дозволе за вожњу аутомобила или камиона, уз пратњу искусног возача, додаје се у саопштењу.

Заступници Европског парламента предлажу и да тестови за возачку дозволу треба да укључе вожњу у снежним и клизавим условима, мртве углове, системе за помоћ возачу, сигурно отварање врата возила, како се не би угрозили други учесници у саобраћају.

Млади возачи чине осам посто свих возача аутомобила, али два од пет судара са смртним исходом укључују возача, бициклиста или мотоциклиста млађег од 30 година, упозорила је Европска комисија у марту 2023. кад је представила предлог ревизије директиве о возачким дозволама.

На путевима ЕУ-а смртно је страдало 20.640 људи у 2022. години. Најмање стопе смртности биле су у Шведској и Данској с 22, односно 26 смртних случајева на милион становника, а највеће у Румунији (86) и Бугарској (78), према подацима које је Европска комисија објавила у октобру прошле године.