Нови закон о безбедности саобраћаја до краја године

Policija

Нови закон о безбедности саобраћаја требало би да дочека возаче у Србији до краја 2025. године. Стручњаци кажу да ће он уједно бити и најстрожи досад, а неке од новина могле би да буду нулта толеранција на алкохол, алко-браве, трајно одузимање возила, али и висина казне наспрам примања.

Док нови Закон о безбедности саобраћаја не стигне у Скупштину, грађани Србије имају могућност да шаљу своје предлоге на мејл адресу zobs.predlozi@abs.gov.rs.

До сада је на адресу Агенције за безбедност саобраћаја (АБС) стигло више од 150 предлога, а сваки од њих разматра радна група коју чине представници МУП-а, министарства, академских и научних институција, невладиних организација, као и правосуђа.

Оно што је највише запало за око, како возачима, тако и стручњацима јесте предлог да се казне за саобраћајне прекршаје прилагоде примањима возача.

"То значи да ако неко има плату милион динара и направи саобраћајни прекршај, да његова казна буде значајно већа у односу на неког ко има плату 50.000 динара", објаснио је раније Милан Илић, саветник директора Агенције за безбедност саобраћаја (АБС).

Дамир Окановић из Комитета за безбедност саобраћаја за "Блиц" каже да оваква пракса постоји у појединим земљама око нас. Ипак, сматра да у Србији постоји један проблем када је у питању одређивање примања код појединих грађана.

"Замислите да полиција заустави једну од познатих бахатих возачица са естраде која управља возилом од 100.000 евра, а пријављена је на минималац. Оваква пракса постоји у неким државама, али то су државе где је врло строго уређен порески систем и где не можете срести личност која је пријављена на минималац, док му је стварна имовина је далеко изнад просека", појашњава Окановић.

Он додаје да није довољно да нови закон буде строг само према возачима и пешацима, већ и према онима који одржавају путеве.

"Закон мора да буде строг и према путарима који у зимском периоду не очисте снег и лед и не баве се одржавањем путева, поправкама рупа и заменом саобраћајних знакова, јер су то и те како фактори који доводе до саобраћајних несрећа", додаје Окановић.

Како каже, предлози грађана су од великог значаја за мењање закона, а многе ставке у закону из 2009. године биле су заправо идеје "обичних" грађана.

"Сваки дан нам стижу предлози. Има веома добрих предлога. Сећам се да у закону из 2009. године има најмање 20 предлога који су стигли од стране грађана", појашњава наш саговорник.

Подсетимо, постоји чак 18 измена о којима се говори и које би требало да буду део новог Закона о безбедности саобраћаја.

Ово су неке од најстрожих које би требало да ступе на снагу:

Трајно одузимање возила
Једна од најозбиљнијих новина односи се на могућност трајног одузимања возила возачима који учестало чине тешке саобраћајне прекршаје.

."У пракси се дешавало да исти возачи, након скраћених поступака, врло брзо поново добију возило које им је претходно одузето, и да наставе са ризичним понашањем. Нови закон предвиђа оштрију реакцију система", каже Илић.

По новом ЗОБС-у за поновно чињење тих прекршаја и после две правоснажне осуде, возачи би, уместо привремено на две године, сада трајно остајали без својих аутомобила.

"Возачи који су извршили тешке прекршаје у кратком временском року веома су ризични. Пракса ја показала следеће: Да је свако то возило било одмах враћено јер је поступак био рађен по скраћеном поступку. Како је поступак завршен скраћено, тако је за скраћено време и враћено то возило. Имали смо случај да је неколико лица више пута било одузето возило и више пута враћено", објашњава Милан Илић.

Увођење алко-брава у возила
Такође, оно што је изазвало велику пажњу у јавности јесу алко-браве.

Подаци Агенције показују да је алкохол присутан код возача у око 11% саобраћајних незгода са настрадалим лицима. Предлог је да се уведу такозване алко-браве које онемогућавају покретање возила док возач не докаже да нема алкохола у организму.

Посебно се разматра обавезна уградња ових уређаја за вишеструке прекршиоце!

Промена форме пробне возачке дозволе
Млади возачи више неће имати пробну возачку у досадашњем облику. Уместо тога, добијали би стандардну возачку дозволу са посебним кодом који означава ограничења која важе на територији Србије.

."На тај начин, млади возачи ће моћи да возе и у иностранству, што до сада није било могуће. Ова измена је резултат бројних захтева младих и њихових родитеља“, наводи Илић за "Блиц".

Строже казне за невезивање појаса
Према истраживању АБС-а, постоји значајан потенцијал за повећање употребе сигурносног појаса увођењем строжих казни – не само за путнике, већ и за возаче ако путници нису везани.

.Планира се да и возачи у путничким возилима сносе одговорност уколико лица у њиховом возилу нису везана, открива Илић за "Блиц".

"Морамо бити храбри и прагматични са новим решењима, ако то може спасити и један једини живот у саобраћају“ наглашава Илић.

Тако да, према речима, Милана Илић, постоји могућност увођења ове измене у нови Закон о безбедности саобраћаја.