Бојана Божанић, директорка ЈП „Голд гондола Златибор“: Гондола ће омогућити нови, јединствен доживљај Златибора

Разговор водио: Слободан Јовичић

Завршено је око 70 одсто радова на изградњи Голд гондоле која ће од центра Златибира до врха Торника трасом дугом око девет километара да превози 600 путника на сат, који ће моћи да уживају у прелепим пејзажима и бројним новим садржајима.

Радови на Голд гондоли Златибор дугој 8.950 метара се настављају, и очекује се да се први путници њоме провозају у току ове године. Биће то, како је изјавила директорка ЈП „Голд гондола Златибор Бојана Божанић, јединствен доживљај Златибора из ваздуха, до сада недоступан већини посетилаца ове планине.

Колики је капацитет гондоле и шта ће овај пројекат да значи за Златибор?

-Капацитет гондоле је 600, са могућношћу проширења на 1000 путника по сату. Укупно ће саобраћати 55 кабина за почетак, а путници ће путовати 25 минута. Наш је план да се гондолом вози што више људи, уз могућност превоза скија, бордова и бицикли. Нагласила бих да ће Голд гондола бити приступачна и особама са инвалидитетом, јер постоји могућност да у кабинама буду и колица. На тај начин испуњавамо циљ – Свет без баријера. Наша циљна група су гости који посећују планину током целе године, али и посетиоци из иностранства. На Торнику је већ изграђена станица која ће са скијалиштем чинити компактну целину. Надам се да ћемо заједно продавати и ски пасове и друге садржаје. Осим тога, очекујемо да се овим пројектом и још неколико, у наредних седам до 10 година на Златибору оствари 10 милиона ноћења и долазак око милион туриста годишње и да се њихов боравак продужи на десет дана. Ову планину сада посећује око 300.000 туриста који остваре око 1.350.000 ноћења годишње. Биће то нова фаза у развоју туризма у Србији.

Радови на гондоли се настављају. Данас се виде обриси овог објекта. Шта је до сада урађено на овом капиталном објекту који општина Чајетина финансира са 13 милиона евра?

-Завршено је око 70 одсто радова на изградњи гондоле. Прошле године смо урадили најобимније радове. Постављено је 19 стубова, од почетне станице до међустанице код Рибничког језера. Такође, завршене су почетна на Обудојевици где ће се градити и управна зграда, и последња станица, а постављен је и далековод дуг скоро 12 километара до међустанице.

Општина Чајетина добила је недавно од Министарства грађевинарства четврту дозволу за изградњу Голд гондоле Златибор. На шта се дозвола односи и шта се тренутно ради?

-Дозвола се односи на изградњу 17 стубова од међустанице на Рибничком језеру до врха Торника. То значи да почињу и радови на припреми терена за постављање стубова. Прво ће да се ископају темељи за бетонске стопе за стубове. Због стрмих падина и шумовитог подручја то ће бити тежа траса, па самим тим и тежак посао, али су извођачи радова које предводи МПП „Јединство“, спремни за овакве изазове. Очекујемо да радови буду обављени по плану. Додала бих да ће у сарадњи са ЈП „Скијалишта Србије“ бити измештен ски-лифт сидро „Бандера“ на скијалишту на врху „Торника“, на стази „Змајевац“, чиме ће бити спречено укрштање инсталација будуће гондоле и тог ски-лифта. Такође, очекујемо да ускоро добијемо и пету дозволу која се односи на изградњу међустанице. Како су имовинска питања решена верујемо да до августа, четири године након постављања камена темељца, завршимо све грађевинске радове на изградњи гондоле. Општина Чајетина спремна је да уведе извођаче и на последњем делу трасе како би се радови спроводили истовремено. Планирамо да ове године гондола буде пуштена у рад.

Изградњу гондоле чија је траса дуга скоро девет километара прате бројни проблеми од тренутка када је положен камен темељац, 2015. Докле се стигло у решавању проблема?

-И поред Решења о утврђеном јавном интересу, процедуре за добијање дозвола за пет фаза ишле су веома споро. Основни узрок проблема због којих гондола није завршена су замршене бирократске процедуре, нерешени имовински односи са државом, неажуриране земљишне књиге. Од пет грађевинских дозвола добили смо четири. Дозволе за три фазе су реализоване и приведене крају у предвиђеним роковима. Подсећам да је камен темељац постављен на дан Преображења Господњег 19. августа 2015. године. У реализацију овог пројекта општина Чајетина ушла је са својим средствима од око 13 милиона евра и све што је било до инвеститора, ми смо завршили. Изостала је озбилјнија помоћ од институција Републике Србије.

Остало је да добијете још једну дозволу, али је ово одуговлачење сигурно изазвало бројне проблеме. Како извођачи радова гледају на све то и колико је општина на губитку?

– Када је реч о извођачима радова, желим да нагласим да општина Чајетина има добру пословну сарадњу са њима, као и са произвођачима опреме компанијом „Пома“ из Француске. Захваљујући њиховом разумевању до сада није било додатних трошкова. Међутим, изостали су приходи од продаје карата, од потенцијалног рекламног простора, али и ускраћени бенефити које би цео Златибор, регион и Србије имали од пројекта најдуже панорамске гондола на свету. Ипак, истичем да је велики број инвеститора који су управо због нашег пројекта започели значајна улагања на Златибору.

Поменули сте рекламе и промоцију. Конкретно, шта све укључује промотивна кампања?

-Пуно радимо на промоцији гондоле, како у земљи, тако и у свету. Пројекат представљамо у медијима, али и на сајмовима туризма. Ове године представници Јавног предузећа „Голд гондола Златибор“ учествовали су на манифестацији Сноњмакердаyс коју је организовала Компанија Тецхноалпин у сарадњи са Олимпијским центром на Јахорини, на 41. Међународном сајму туризма у Београду. Прошле године пројекат смо предсатавили на сајмовима туризма у Москви, у Бањалуци, у Швајцарској…

Активација гондоле у туристичке сврхе је у вашим овогодишњим плановима. Да ли планирате нове садржаје?

-Планирамо велики број садржаја каквих до сада није било, а све у циљу привлачења нових туриста, инвестиција и садржаја на Златибору и околини, све до Торника. Наша је идеја да на почетној станици, међустаници и свуда дуж трасе буде различитих атрактивних адреналинских новитета. Од почетне станице која је у центру Златибора па до крајње на Торнику, гондола ће имати и једну међустаницу на Рибничком језеру. На овој локацији планирани су различити садржаји на води. Нови Златибор или ,,Златни град’’ биће оаза спортског и здравственог туризма, у складу са најсавременијим трендовима у туризму на светском нивоу. На врху Торника успоставићемо неке нове занимљиве и несвакидашње садржаје. Наша је жеља да се сви који посете Златибор возе гондолом и да на врху Торника уживају не само у јединственом искуству, већ и у занимљивим активностима. У сваком случају, туристи ће да уживају у једном новом Златибору и пределима које до сада нису имали прилику да доживе на сличан начин. Настојаћемо и да цена превоза гондолом буде приступачна. Желимо да то буде самоодржив пројекат који ниуком смислу неће негативно утицати на природне потенцијале ове планине.

Пројекат „Голд гондола“ је и еколошки, зар не?

-Јесте. Потпуно је заснован на еколошким принципима. Радимо на анализи могућности коришћења обновљивих извора енергије. Гондола и сви пратећи објекти имаће печат еколошког система, биће енергетски ефикасни и у складу са природним окружењем. То се уклапа у идеју општине Чајетина да постане прва еколошка општина у Србији. Кретање жичаре замениће бројне аутомобиле и елиминисати њихове издувне гасове и прашину. Почетни покретач гондоле биће струја, али планирамо да пређемо на соларни погон. Осим тога, у плану је и да се гости од хотела до гондоле превозе на еколошки начин. Такође, сви пратећи објекти и управна зграда градиће се на принципу ,,зелених зграда’’.

 

Извор: голдгондола.рс